Titel

The Potentials of Self-representation in the Serbian Music of Romanticism. Stevan Stojanović Mokranjac (1856-1914) – In the Past and Now

Autoren

Tijana Popović-Mladjenović,  Belgrade

Das Phänomen der Selbstdarstellung wird in diesem Beitrag vom Blick auf die Möglichkeiten, Bedürfnisse und Methoden der Selbstdarstellung in Musiktexten und Texten über Musik aus beleuchtet, wobei der klassische serbische Komponist Stevan Stojanović Mokranjac (dessen 150. Geburtstag dieses Jahr gefeiert wird) in einem breiteren kulturologischen, sozialen und politischen Kontext verortet wird. Hier verweisen Themen der musik-diskursiven (persönlichen, kollektiven und nationalen) Identitätsbildung einerseits auf den ideologisch-kulturellen Kontext des serbischen Königreiches um die Jahrhundertwende, andererseits auf den kulturellen Rahmen (als multidiskursive Idee) und den sozialpolitischen Kontext von Serbien am Ende des 20. und am Anfang des 21. Jahrhunderts. M.a.W. wird das Phänomen der Selbstdarstellung und seine verschiedenen musikalischen Manifestationen (besonders solche, die Ideologien oder Prozesse nationaler Identifikation betreffen oder, m.a.W., von persönlichen, kollektiven und nationalen Verfassungen hin zu dekonstruktivistischen Agenten) als Grundlage für den Vergleich zweier relativ entfernter Momente in der Geschichte der serbischen Musik (Romantik und Postmodernismus) in Hinblick auf die Aufnahme von Mokranjacs Arbeit (inkl. verschiedene Ziele, Taktiken und Strategien der Selbstdarstellung, Kategorien von kollektivem Selbstverständnis und Selbstidentifikation, dem Anderen als Quelle der Selbstwahrnehmung sowie soziale Motive des Selbstrespekts, Selbstverteidigung, Selbstbewertung, Selbstbestätigung ...) dienen.
Research on the phenomenon of self-representation in this paper is based on the consideration of the potentials, needs and methods of self-representation and presentation in music text and text about music, within a broader culturological, social and political contextualization of the work of classical Serbian composer Stevan Stojanović Mokranjac (whose 150th birth anniversary will be commemorated this year). In this connection, the issues of music-discursive formation of identity (personal, collective and national) refer, on one side, to the ideological cultural context of the Kingdom of Serbia at the turn of the 19th century to the 20th and, on the other, to the cultural framework (as a multidiscursive notion) and socio-political context of Serbia at the turn of the 20th century to the 21st. In other words, the phenomenon of self-representation and different music forms of its manifestation (especially those concerning the ideologies and processes of national identification or, in other words, proceeding from personal, collective and national constitution up to deconstruction agents) provides a basis for the comparison of two relatively distant moments in the history of Serbian music (romanticism and post-modernism) from the viewpoint of the reception of Mokranjac's work (including different aims, tactics and strategies of self-representation, categories of collective self-understanding and self-identification, the Other as the source of self-reception, as well as social motives of self-respect, self-justification, self-elevation, self-confirmation...).
pdf of article > Download Article
(PDF, 83 KB)
acrobat reader > Download Acrobat Reader
(Externes Download-Link)
CSS is validValid XHTML 1.0 TransitionalLevel Double-A conformance icon,
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0