Titel

Groteske Materialität. Provisorische Gedanken

Autoren

Ursula Reber,  Wien

Der Beitrag nimmt seinen Ausgang vom Hype der "Matrix" durch den gleichnamigen Film der Brüder Wachowski (1999) und ihrer Propagierung der verstellenden Information, die grotesken Körpern überschrieben wird, aus. Zur Frage stehen die "Emergenzen des Grotesken" und der Herstellung von Normalität. Der Mehrgehalt, das Unauflösbare der Groteske und grotesker Körper wird in Bezug auf das Verdrängte, 'allzu Materielle' und auf das Konzept des "organlosen Körpers" in zwei weit auseinander liegenden Werken andiskutiert: Fritz v. Herzmanovsky-Orlandos Österreich-Trilogie (Erstveröff. 1928) fungiert insgesamt als ein Verdauungsapparat einer opaken Materialität, während Alastair Reynolds' Revelation Space (2000) an der Entorganisierung der Körper arbeitet und den weiblichen Durchschnittskörper als Abnormität einführt.

I start with the hype of the "Matrix" ignited by the movie of the same name by Andy and Larry Wachowski (1999), which addressed the pretense of information signed over grotesque bodies. The focus lies then on the "emergence of the grotesque" and the definition of the normal (and the abnormal). The semiotic surplus of the grotesque body is analysed within the field of the repressed (emotions and materiality alike) and on the basis of the concept of the "body without organs" with reference to two novels from the beginning of the 20th and of the 21st century: Herzmanovsky-Orlando's Austrian trilogy (first published in 1928) works as the digestive apparatus of an opaque materiality, while Alastair Reynolds' Revelation Space (published in 2000) forces the dismemberment and dislocation of bodies and introduces the average female body as anomalousness.

pdf of article > Download Article
(PDF, 651 KB)
acrobat reader > Download Acrobat Reader
(Externes Download-Link)
CSS is validValid XHTML 1.0 TransitionalLevel Double-A conformance icon,
          W3C-WAI Web Content Accessibility Guidelines 1.0